Barack Obama vs. kršćanstvo

alt

Katolički biskupi u Sjedinjenim Američkim Državama nazivaju „doslovno nečuvenom“ odluku administracije Predsjednika Baracka Obame kojom se nastavlja zahtijevati da sterilizacija, abortivna sredstva i kontracepcija moraju biti uključena u usluge zdravstvene zaštite. Taj standard ne pogađa katolike (i kršćane općenito) u Americi samo zato što se abortus i druga moralno neprihvatljive medicinske procedure financiraju iz javnog zdravstvenog osiguranja, to jest na trošak svih zdravstvenih osiguranika: Obamina administracija zahtijeva da takve bezbožne „usluge“ pružaju i bolnice u vlasništvu Katoličke Crkve. Vrlo raširena mreža bolnica u vlasništvu katoličkih ustanova liječi svake godine čak šestinu pacijenata u toj velikoj zemlji.

Nadbiskup Baltimorea (uskoro kardinal) Edwin F. O’Brien naziva – u pismu kojega je naložio da se pročita na nedjeljnim misama u njegovoj nadbiskupiji 29. siječnja 2012. god. – takvu državnu regulativu teškim udarcem slobodi vjeroispovjesti i rezolutno zaključuje: „mi ne možemo i mi se nećemo povinovati tom nepravednom zakonu.”1

Federalne vlasti ostavljaju svim zdravstvenim ustanovama u toj zemlji godinu dana da se prilagode novim zahtjevima. Predsjednik Konferencije biskupa SAD nadbiskup (također uskoro kardinal) Timothy M. Dolan zaključuje: „U stvari, Predsjednik kaže da imamo godinu dana da pronađemo način kako da postupimo protiv svojih savjesti.2  Nadbiskup naglašava da katolici ne mogu prihvatiti stav administracije da se trudnoća tretira kao bolest, koju treba sprječavati i od koje treba liječiti.

Na upornost u protivljenju nečasnim namjerama političkih struktura okupljenih oko Baracka Obame američke biskupe potiče i sam Papa Benedikt XVI. U svojoj adresi američkim biskupima povodom njihovog „Ad Limina“ posjeta Svetoj Stolici 19. siječnja 2012.3 Papa poručuje: „Legitimna odvojenost Crkve i Države ne smije se razumijeti na način da bi Crkva morala šutjeti u određenim pitanjima … nužno je da cjelokupna katolička zajednica u Sjedinjenim Američkim Državama uoči teške prijetnje javnom svjedočenju Crkve, koje dolaze od radikalnog sekularizma … osobito treba paziti na određene pokušaje da se ograniči u Americi najnjegovanija sloboda, sloboda vjere … mnogi od vas su ukazali na koncentrirane napore koji se čine da se zaniječe pravo prigovora savjesti katolika i katoličkih institucija u pogledu sudjelovanja u suštinski zlim činima. Drugi su mi govorili o zabrinjavajućoj tendenciji da se sloboda vjeroispovijesti reducira na puku slobodu bogoslužja bez poštivanja slobode savjesti. Ovdje još jednom vidimo potrebu za angažiranim, artikuliranim i dobro formiranim katoličkim laicima obdarenim jakim smislom za kritiku dominantne kulture i sa hrabrošću da se usprotive reduktivnom sekularizmu koji nastoji delegitimizirati sudjelovanje crkava u javnoj debati o pitanjima koja određuju budućnost američkog društva. Pripremanje predanih laičkih vođa i predstavljanje jedne uvjerljive artikulacije kršćanske vizije o čovjeku i društvu ostaje primarna zadaća Crkve u vašoj zemlji … sa poštovanjem spominjem vaše nastojanje da održite kontakte sa katolicima uključenima u političkom životu, kako biste im pomogli da shvate svoju osobnu odgovornost da javno posvjedoče svoju vjeru, osobito u pogledu velikih moralnih pitanja našega vremena: poštovanja za Božji dar života, zaštitu ljudskog dostojanstva i promicanje autentičnih ljudskih prava.

Američki katolički pisac Phil Lawler komentira za “CatholicCulture.org” ovaj tekući spor između Katoličke Crkve i administracije Predsjednika Obame, da Papa ne govori nešto što američki katolici već iz doživljenog nisu već spoznali – zapravo Papa svoju poruku izrijekom temelji na onome što su mu o aktualnom sporu rekli američki biskupi. Lista onoga što su biskupi mogli prenijeti je na žalost vrlo duga:

•    da će zdravstveni program poznat kao “Obamacare” uključiti sve porezne obveznike u proces koji podupire abortus;
•    da su katoličke agencije za posvajanje djece već zatvorene, zbog njihovog odbijanja da sudjeluju u smještanju djece u domove homoseksualnih parova;
•    da je program pomoći žrtvama seksualnog traffickinga kojega vodi Konferencija katoličkih biskupa SAD lišen novčane pomoći iz federalne blagajne, stoga što ne uključuje abortus;
•    da je Obamina administracija odbila postupati sukladno svojoj zakonskoj obvezi da brani zakon koji štiti ustanovu braka;
•    da se Obamina administracija zauzimala za propis – koji je potom jednoglasno odbijen od Vrhovnog Suda SAD – da vjerske zajednice trebaju potpadati pod propise o suzbijanju diskriminacije i birati svećenstvo (engl. „ministers“, termin obuhvaća i svećenike i protestantske pastore) sukladno standardima koje postavlja sudstvo u postupcima za zaštitu „spolnih i rodnih manjina“;
•    da je gradskim službenicima poručeno da će izgubiti zaposlenje ako ne registriraju istospolne brakove;
•    da je katoličkim bolnicama naloženo da osiguraju abortivne pilule ženama koje izjave da su bile silovane;
•    da je katoličkim školama naloženo da osiguraju kontraceptivna sredstva za učenike i studente obuhvaćene njihovom zdravstvenom skrbi;
•    da je kapelanima rečeno da ne smiju propovijedati o biblijskim zabranama sodomije;
•    da su ustanove povezane sa Crkvom upozorene da će izgubiti porezne povlastice ukoliko se zalažu za politiku sukladnu svojem vjerskom nauku;
•    da su liječnici, medicinske sestre, ljekarnici i drugi zdravstveni djelatnici pod sve većim pritiskom da sudjeluju u mnoštvu moralno neprihvatljivih zahvata.

P. Lawler upozorava da lista uključuje samo one prijetnje slobodi vjeroispovijesti koje izravno proizlaze iz djelovanja Vlade. Lista bi bila mnogo duža, ako bi se uključili sve neprijateljske načine na koje mediji, velike korporacije i moćne interesne grupe što djeluju protiv vjerskih zajednica.4

Praktično svi američki biskupi su u svojim službenim izjavama za javnost stali u obranu katoličkih zdravstvenih ustanova i prava na prigovor savjesti katoličkih zdravstvenih djelatnika: „CatholicVote.org“  sa danom 29. siječnja  2011. godine uspijeva nabrojati čak 153 takvih javnih nastupa5, koje su biskupi mahom dali čitati na nedjeljnim misama i objaviti na web stranicama i vjerskom tisku.

Tako nadbiskup Minneapolisa John C. Nienstedt piše vjernicima „o alarmantnoj i ozbiljnoj stvari koja  pogađa Crkvu u SAD i koja vrijeđa temeljno pravo na slobodu vjeroispovijesti, za građane bilo koje vjere … vjernike se ne smije pretvarati u građane drugog reda. Mi smo već združeni sa braćom i sestrama svih vjera i mnogim drugim ljudima dobre volje u ovom važnom naporu da zaštitimo svoju vjersku slobodu. U prošlim naraštajima, Crkva se uvijek mogla osloniti na vjernike da stanu u zaštitu njenih svetih prava i dužnosti. Nadam se i uzdam da će i ova generacija katolika učiniti isto. Naša djeca i unuci ne zaslužuju manje. Stoga tražim od vas dvije stvari: Prvo, kao zajednica vjere mi moramo predano moliti i postiti da pravda i mudrost prevladaju, i da se sloboda vjeroispovijesti obnovi. Bez Boga, ne možemo učiniti ništa; s Bogom, ništa nije nemoguće. Drugo, ja bih preporučio da posjetite www.usccb.org/conscience, da se podrobnije informirate o ovom oštrom napadu na vjersku slobodu, i o tome kako da kontaktirate Kongres radi potpore zakonodavnoj inicijativi koja bi poništila odluku Vlade. 6“  

Na službenim stranicama Konferencije katoličkih biskupa Sjedinjenih Američkih Država otvoreno se osporava kampanja laži iz Bijele kuće, koja je osigurala neka tobožnja izuzeća od obveze sudjelovanja u abortivnim procedurama: ljutito se podcrtava činjenica da se čak i sam Isus i dvanaest apostola ne bi mogli  uspješno pozvati na izuzetke, kako ih propisuje administracija Predsjednika Obame.7

Danas se eto, tek sa tužnim smiješkom možemo prisjetiti glupavog oduševljenja koje je obuzelo sav svijet povodom dolaska Baracka Obame na čelo najmoćnije zemlje svijeta u siječnju 2009. godine: čak je Obama uspio iste godine „na vjeresiju“ dobiti Nobelovu nagradu za mir. Nije Norveška Nobelova komisija doduše mogla točno objasniti što je to Obama učinio za mir u svijetu; ali čovjek se tako dobro doima – sigurno će nešto već napraviti. Na sličan način se doživotno uspjela osramotiti i uprava najvećeg američkog katoličkog sveučilišta „Notre Dame“: vrlo svečani doček novom predsjedniku su u svibnju 2009. potamnile demonstracije dijela studenata i profesora koji su se protivili Obaminim stavovima u svezi abortusa: policija je uhitila čak 19 demonstranata8. Duboka podjela na tom katoličkom sveučilištu odražavalo je podjelu među američkim katolicima općenito: mnoge među njima je Obamina poruka lažne nade duboko dirnula, i poduprli su ga svojim glasovima i svakovrsnim zalaganjem. Nije međutim trebalo dugo, da tijelo američkih katoličkih biskupa mora i samo „demonstrirati“ protiv Obame.

Dario Č.

(Fotografija: United states Senate office of Sen. Barack Obama)


1 „Cardinal-designate O’Brien says archdiocese won’t comply with ,unjust, HHS law“, Matt Palmer za „CatholicReview.org“,  26. siječnja 2012. http://www.catholicreview.org/article/home/cardinal-designate-o-brien-says-archdiocese-won-t-comply-with-unjust-hhs-law-3

2 Službene stranice Konferencije katoličkih biskupa SAD, „U.S. Bishops Vow To Fight HHS Edict“, sr. Mary A. Walsh, 29.01.2011.,  http://www.usccb.org/news/2012/12-012.cfm

3 http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/speeches/2012/january/documents/hf_ben-xvi_spe_20120119_bishops-usa_en.html

4 „The Pope’s alarmin message on American religious freedom“, Phil Lawler za CatholicCulture.org 19.01.2012., http://www.catholicculture.org/commentary/otn.cfm?id=885

5 „Updated: 153 Bishops (Over 80% of Dioceses) Have Spoken Out Against Obama/HHS Mandate“, Thomas Peters 29.01.2012., http://www.catholicvote.org/discuss/index.php?p=25591

6 http://www.catholicvote.org/discuss/wp-content/uploads/2012/01/Nienstedt-Letter-HHS-Mandate-001.jpg

7 http://www.usccb.org/issues-and-action/religious-liberty/conscience-protection/index.cfm

8 „Abortion clouds Obama’s Notre Dame speech“, Tim Evans za USA TODAY, 17.5.2009., http://www.usatoday.com/news/nation/2009-05-15-protest-keyes_N.htm